OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Co si počít, když bestie, které by se měli všichni bát je navíc ještě i zákeřná? Útočí nečekaně, živelně a bez dlouhé přípravy. Než si stačíte cokoliv uvědomit, už vás drží ve svých pařátech a vám nezbývá než doufat, že se dnes už pořádně nažrala anebo že zabíjení jen tak pro radost není jejím oblíbeným koníčkem. Jedna taková nestvůra číhá i v okolí našeho druhého největšího města a její letošní útok lze rozhodně nazvat nečekaným.
Možná, že pro zainteresované nebudou její tesáky představovat až takové nenadálé nebezpečí, ale myslím si, že pro většinu bylo toto jméno donedávna ještě úplně neznámé. Brněnská čtveřice si poměrně v tichosti letos vydala své debutové album, které tak po 4 letech její existence má na to, aby veškeré dosavadní soudy o české sludgemetalové scéně rozmetala na prach.
Je sice poněkud zbytečné se okamžitě vrhat na nepočetnou domácí konkurenci, ale srovnávání s takovými nedávno sesnulými GOSPEL OF THE FUTURE se člověk prostě neubrání. I TUMMÖ si nazouvají gumáky a vypravují se na pěkně náročnou procházku po rozsáhlých bahenných polích nacházejících se všude po okolí. Masivní kytarový zvuk (ano, ti staří ENTOMBED uvedeni v promo materiálech nejsou vůbec mimo) si bez slitování klestí cestu hlubokými močály jako nějaké vysoce výkonné rypadlo.
Formálně bezvadná nahrávka nepostrádá kromě devastujícího kytarového zvuku ani patřičně zoufale a nepříčetně pojaté vokály a v neposlední řadě i skvělý zvuk. Je slyšet, že tato první výprava do krajů beznaděje byla ze strany její aktérů pojata velice zodpovědně. Jenomže jedna věc je technická stránka nahrávky, včetně skvělého artworku z dílny slovenského grafika Petera Mokrého, a druhá pak samotná atraktivita a úroveň hudby, jež toto dílo obsahuje.
Ani v tomto směru není potřeba mít přehnané obavy. Jestli ono v úvodu zmiňované překvapení platí bez výhrad, tak se to týká právě šestice skladeb vrytých do drážek tohoto bílého vinylu. TUMMÖ si nic nekomplikují, zbytečně nekličkují a nesnaží se o žádné nakažlivé experimenty, jež by zdrcující potenciál jejich žánru jen nepatřičně ředily. Vědomi si faktu, že s tímto přístupem, ač velice poctivým, jen těžko zdolají nějaké nové obzory, věnují veškerý svůj um a energii k hájení nedávno zaujatých pozic.
Skladby tak překypují velice slušným nábojem a tahem i navzdory tomu, že v mnoha momentech si to hrnou pěkně ve středním tempu. V těch pak vynikají jednotlivé úderné kytarové motivy, do jejichž kakofonických hrátek přesně zapadají tvrdé údery bicích. Špína, bahno, prach, vztek a beznaděj jsou pak pocity, které si z podobného druhu hudby musíte odnést v případě, že máte před sebou slušnou žánrovou nahrávku.
Takovou bezejmenné debutové album brněnských TUMMÖ rozhodně je. Nenápadná metalová bestie, která dostane-li prostor a šanci, už jí nepustí. Deska, při jejímž poslechu mizí poslední zbytky uvažování v kontextu světová versus domácí scéna.
Českého sludge metalu je jako šafránu, takže pak o to více potěší, když se znenadání objeví takto kvalitní album.
8 / 10
1. The Shadow Is Your Slayer
2. Plastic Bag
3. Black Becomes Gray
4. Dusk Of The Age
5. Madness And Rush
6. The Prophet
Tummö (2011)
Vydáno: 2011
Vydavatel: Dead Heroes
Stopáž: 29:05
Produkce: Jiří Lukášek, mix a mastering Ondřej Ježek
Studio: George Lukas studio
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.